Cityfellaz, Samsøe Samsøe, Minimum, Just Junkies – der findes rigtigt mange danske mærker med modetøj til mænd. Af den grund kan det også være rigtigt svært at skille sig ud, selvom man laver super lækkert tøj og sælger det til fair priser.
Det er midlertidigt lykkes Mads Nørgaard. Og jeg har et bud på forklaringen hvorfor.
Mads Nørgaard har fra starten af satset på et mere eksklusivt publikum. Den første og største butik alene med tøj fra Mads Nørgaard ligger på en af de fashionable gader i Amager – det er ikke alle og enhver, der kommer for at købe tøj her. At man ikke appellerer til alle, som andre af de ovennævnte mærker gør meget ud af, er med til at gøre en mere eksklusiv og derved også mere interessant. Mads Nørgaard er mere eksklusivt og interessant ved ikke at appellere til alle.
Dernæst kommer også prisen på tøj fra Mads Nørgaard. Netop prisen er nemlig her højere end med så mange andre tøjmærker. Dette handler delvist om ikke at appellere til alle som forklaret tidligere; når prisen er høj, ryger der helt automatisk en stor del potentielle kunder. Modetøj behøver ikke at være dyrt, men der kan være mening med at sætte prisen op.
Men de, der til gengæld bliver og køber, udvikler et helt andet forhold til modetøjet fra Mads Nørgaard. Det bliver deres fine og pæne tøj, og måden de bruger og viser tøjet til vennerne på bliver tydeliggjort heraf. Derved øges eksklusiviteten omkring tøjet fra Mads Nørgaard og selv dem, der ikke umiddelbart betaler 900kr for et par bukser elle en trøje, vil nu gerne spare op og købe det alligevel.