Patientskader?

0
Patientskader?

Jeg har været i slagsmål. Ja, jeg indrømmer det. Jeg var nede på den lokale bodega sammen med et par venner i fredags, og vi fik nogle øller. Det plejer vi at gøre hver fredag. Vi mødes ved 8-tiden og går ned til bodegaen for at spille billard og hygge os. Og det gjorde vi så også i fredags.

Fruen fik erstatning

Men, der var 3 – 4 mænd, der spillede ved bordet, da vi ankom. Så vi satte os for at vente på, at de afbrød deres spil, så vi kunne komme til. Imens sludrede vi og fortalte om, hvad der er hændt os i løbet af ugen, der var gået. En af mine venner fortalte, at hans kone har fået patienterstatning for patientskader for en forkert diagnose, som hendes læge havde stillet. Han ville ikke forklare helt, hvad det drejede sig om, men vi kunne forstå, at det var noget med den her knude, hun har fået fjernet i sit bryst.
Det har ikke været sjovt for dem. Men nu er de på rette vej. Hun er i behandling. Og det går fremad – i den rigtige retning. Lægerne siger, at behandlingen, hun får, er temmelig hård, og at det kunne være undgået, hvis hendes sygdom var blevet konstateret i tide. Men alle er glade. Hun bliver rask. Og det er vi glade for at høre.

Opdaget i tide

Det ville have været forfærdeligt, hvis hendes sygdom ikke var blevet opdaget – også selv om det er sent. Det er hårdt at tænke på, at han kunne have været ene far til to små børn i dag, hvis de ikke havde fået en anden læge til at undersøge hende. Deres advokat i Fredericia havde hjulpet dem til at få erstatningen. Det er godt nok en nem proces at indgive anmeldelsen, men de vidste jo slet ikke, at hun faktisk kunne få erstatning. Det var lidt et tilfælde, at de havde fundet ud af det.
Det var en af hendes veninder, der faktisk havde været igennem et lignende forløb, der fortalte hans kone om det.

Dagen efter at hun havde fået stillet den rigtige diagnose, var hun taget på arbejde, men hun kunne ikke gennemføre dagen. Hun var meget bange og havde bedt sin kollega om at overtage hendes opgaver den dag. Da hun forklarede, at hun har fået stillet en ny diagnose, havde hendes veninde fortalt hende, at hun skulle søge om erstatning. Hendes kollega havde fortalt hende, at hun havde kontaktet en advokat, som henviste hende til en anden advokat, der kunne hjælpe hende. Så min vens kone havde fået telefonnummeret og mailadressen til advokaten. Hun havde skrevet til ham og beskrevet sin situation og spurgt ham, om han kunne hjælpe.

God forklaring om processen

Han havde svaret hende dagen efter, og samme dag havde de et møde, hvor han forklarede hende, hvordan hele processen er. Og så gik det bare slag i slag. Og sagen om patienterstatningen, som hun indgav, var så afsluttet i sidste uge. Hun får pengene ind på sin konto om få dage. Men i forgårs kom brevet med beskeden om udfaldet af sagsbehandlingen.